Svar: Kikærter til baby
7. juli 2023
Alder:
6 mdr.
Hej Annette
Tak for dit brev og spørgsmål omkring kikærter :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver lidt forvirret, for det er rigtigt, at der er mange forskellige anbefalinger.
Som udgangspunkt kan du servere forskellige typer af bælgfrugter nu, hvor din dreng er 6 måneder gammel. Det vil sige forskellige ærter, linser og bønner. Det kan være en god erstatning for kød, som vi jo skal begynde at spise mindre af, og generelt anbefales det, at vi sætter netop vores indtag af bælgfrugter op:)
I forhold til små børn, så er det dog en god idé at starte med f.eks. grønne ærter og linser, som er lidt mildere for maven. Din dreng er vant til at få mælk, og fastere føde er naturligt lidt sværere for ham at fordøje - og netop bælgfrugter kan være svære at fordøje. De har tendens til at give ekstra luft i maven og mavekneb.
Derfor vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du starter lidt blødt ud og f.eks. starter med at bruge lidt røde linser eller grønne ærter i den mos, som du plejer at give ham, så han gradvist vænnes til bælgfrugterne, og så du også kan se, hvordan han reagerer på at få det.
Derefter kan du så udvide hans repertoire, begynde at tilbyde f.eks. mungbønner og hvide bønner, som også er lettere at fordøje, og hen af vejen kan du så forsøge med kikærter. Kikærter har dog ry for at være sværere at fordøje, og de koger ikke så let ud, derfor vil jeg umiddelbart anbefale dig, at du ikke introducerer dem i kosten, før din dreng er blevet mere fortrolig med forskellige fødevarer.
Når du vil introducere kikærter, så er det en god idé, at du koger dem rigtig godt møre, og at du f.eks. starter med at give det i form af en puré f.eks. en humus eller lignende sammen med det brød, som han måske er vant til at få. Det vil sige, at han måske kan begynde at spise lidt humus i 8-10 måneders alderen og her få det som smørbart pålæg. I takt med at han bliver bedre til at tygge, så kan du evt. give ham kikærter moset med en gaffel, men han vil sandsynligvis være omkring 18 måneder, før han begynder at kunne tygge dem hele...
Husk også, at tørrede kikærter skal skylles og opblødes i ca. 10 timer f.eks. natten over, og derefter koges i rent vand i 60-75 minutter eller mere, for at blive bløde nok til små børn. Hvis du køber dem på dåse eller brik, så er det vigtigt, at du skyller lagen grundigt af, da den indeholder meget salt, som børn under 1 år ikke må få for meget af.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske